Вести

Завршни рачун буџета Града Ниша за 2016. - ужасно лоше планирање са још лошијом реализацијом

Ниш, 9. јуна 2017. 

Завршни рачун буџета Града Ниша за 2016. годину карактерише ужасно лоше планирање са још лошијом реализацијом, уз три ребаланса буџета. Уз лошу реализацију, сваки следећи ребаланс је подразумевао увећање прихода. Са 12 милијарди се стигло на 12 милијарди и 900 милиона. Значи кроз три ребаланса буџета, за скоро милијарду динара су повећани приходи, а реализација је била мала. Оно што још карактерише буџет је слаба реализација у оном сегменту који подразумева креативност и ангажовање локалне самоуправе. Пре свега, приходи од имовине, добара и услуга, накнада и доприноса за уређење грађевинског земљишта и друго, односно све приходе где активизам локалне самоуправе долази до изражаја.

Ако погледамо порезе на доходак, добит и капиталне добитке које плаћају физичка лица, планирано је 4.727.500.000 динара, а реализовано 3.774.249.954 динара.

Порез на имовину, планирано милијарду и 900 милиона, реализовано милијарду и 90 милиона динара. Дакле, реализација у пакету са накнадама за коришћење грађевинског земљишта износи мало више од 50%.

Донације и помоћи од међународних организација, планирано 20 милиона, реализација 0 динара, што није први пут. Значи, никаква помоћ, никаква донација од међународних организација се у граду Нишу није догодила. Грађани Ниша би требало да се запитају зашто је то тако. Да ли смо можда на некој црној листи када су у питању међународне организације или не постоји довољна агилност људи у градској управи да привуку међународне организације.

Остали приходи – приходи од имовине, планирано милијарду и 160 милиона динара, реализовано 66 милиона. Да ли је поента да се по нерелано високим ценама закупа не реализују приходи од имовине, па се онда продају локали, односно оно што поред земљишта једино град има, а то је имовина. Или је можда било паметније спустити цене закупа, да се оживи оно што је везано за мала, средња предузећа, занатлије, а да се имовина сачува.

Примања од продаје непокретности, планирано милијарду и 643 милиона, реализовано 197 милиона. Не треба се посебно радовати када треба да се прода имовина града. Град треба имовину да чува. Реалност је да једна генерација ствара, друга одржава, а трећа троши. Очигледно да је дошло време да ова локална самоуправа очигледно не зна други начин да дође до пара, него продаје и распродаје оно што је стицано годинама.

Примања од продаје робе за даљу продају, планирано 150 милиона, реализација 0.

Примања од продаје земљишта, планирано 120 милиона, реализација 35 милиона. У преводу, ништа се нити ради, нити гради, већ се поклања. И то мало земљишта које имамо, што је наслеђено од претходних власти, се једним делом поклања, а другим делом не може ни да се прода.

Дакле, закључак је да су планирани текући приходи 9 милијарди и 500 милиона, а њихова реализација 6 милијарди и 800 милиона.

Нереално планирање, погрешна пројекција везана за имовину, за порез на зараде, за приходе од имовине, од продаје земљишта, од продаје непокретности. Све у свему, где год је требало локална самоуправа да се покаже као неко ко зна шта хоће и зна чиме располаже, свуда је настао колапс.

Порез на зараде, планирано 4 милијарде и 200 милиона, реализација 3 милијарде и 200 милиона динара. Поређења ради, приход од пореза на зараде 2012. године био је 3 милијарде и 619 милиона, 2013. године 3 милијарде и 340 милиона. Дакле, приход од пореза на зараде је у 2016. години чак за 419 милиона динара мањи него у 2012. години. То је јасан показатељ да нема нових радних места и да прича градске власти око новог запошљавања не стоји, већ напротив имамо све већу незапосленост и тенденцију да људи одлазе из земље.

Накнада за социјалну заштиту из буџета, планирано 825 милиона, реализација 385 милиона. У процентима 46%.

Дотације невладиним организацијама, реализација 93,99%. Раније сте стално имали проблем око невладиних организација, видимо да је реализација дотација невладиним организацијама 94%. А за социјалу је реализација 46%. Нешто ту није јасно...

Новчане казне и пенали по решењу судова, планирано 331 милион, реализација 252 милиона. У процентима 76%.

Накнада штете за повреде или штету нанету од стране државних органа, потрошено 143 милиона. Само те две цифре кад се саберу дође се до износа од 400 милиона динара.

Дакле, више иде за новчане казне и пенале и накнаду штете, него што иде за социјалу.

Зграде и грађевински објекти, планирано милијарду 803 милиона, реализација 786 милиона. У процентима 43%.

Дечија и социјална заштита, накнаде за социјалну заштиту из буџета, за једнократну новчану помоћ, за интервентну новчану помоћ итд., планирано 605, реализовано 275 милиона.

Дечија заштита, породица и деца, рецимо једнократна новчана помоћ за прворођено дете, планирано 53 милиона, реализација 23 милиона. Пакет за новорођенче, планирано 28 милиона, реализација 9 милиона.

Накнада послодавцима за запошљавање трудница, планирано 3 милиона, потрошено 460 хиљада. Дакле, програм за запошљавање трудница више практично и не постоји.

Трансфери, текући расходи и све оно што је планирано за основно образовање, планирано 860 милиона, реализација 452 милиона. Текуће поправке и одржавање, планирано 15 милиона, реализација само 9 милиона. Зграде и грађевински објекти, планирано 47 милиона, реализација 22 милиона. Машине и опрема, планирано 5 милиона, реализација 4 милиона. Дакле, отприлике 35 милиона за основно образовање, што је јако мало, обзиром на број основних школа које постоје у граду Нишу.

Средње образовање, планирано 420 милиона, реализација 218 милиона. Нешто испод 50%.

Апропријација намењена подстицају развоја талентованих ученика и студената, планирано 27 милиона, реализација 17 милиона динара.

Култура – до 2012. године из буџета се издвајало око 5 и по милиона евра. Сада се издваја отприлике исто толико, али због разлике у курсу евра, ради се о мањем износу.

Омладина и спорт – Имамо једну позицију која је по питању расхода реализована скоро са 100%, дотације невладиним организацијама. Да ли то беше за спортске клубове? Причало се и критиковало раније, да се из буџета града финансира преко 70 клубова, али је сад ствар мало другачија, да се из града финансира преко 120 клубова. Треба помоћи спортским клубовима, то није спорно, али нас реализација ове позиције брине, обзиром да је социјала тек на 40%.

Зграде и грађевински објекти – у области спорта, планирано 4 милиона 440 хиљада, реализација 0 динара.

Управа за комуналне делатности, енергетику, саобраћај - зграде и грађевински објекти, планирано 108 милиона, реализација 84 милиона. Озбиљна инвестиција у граду Нишу?

Одржавање атмосферске канализације ЈКП „Наиссус“, планирано 15 милиона, реализација 0.

Путна инфраструктура планирано 312 милиона за текуће поправке и одржавање, реализација 200 милиона.

Стамбени развој – зграде и грађевински објекти, планирано 15 милиона, реализација 0.

Програм заштите животне средине – машине и опрема, планирано 15 милиона, реализација 0.

Санација, затварање и рекултивација депоније „Бубањ“, планирано 23 и по милиона, реализација 0.

Изградња Сомборског булевара, развој заједнице – планирано 8 и по милиона, реализација 0.

Још увек се развлаче улице Наде Томић, Орловића Павла, Страхињића Бана, од 2012. године.

Пољопривреда – планирано 50 милиона, реализовано 27 милиона.

Служба за одржавање и информатичко – комуникационе технологије – планирано 245 милиона, реализовано 111 милиона.

Буџет града кроз серијал, план за 2016. 11 милијарде 767 милиона, прва измена и допуна одлуке о буџету града 12 милијарде и 87 милиона, друга измена одлуке о буџету града 12 милијарди 591 милион, трећа измена допуне о буџету града 12 милијарде 704 милиона динара. Реализација свега 7 милијарде 800 милиона, у процентима око 60%. 

Адреса одбора

Демократа

...воли да сазнаје нове ствари. Интересује га све што води напретку и бољим решењима проблема.